and loses...

letin of the Catalan Phar-

macology Institute—a World
Health Organisation (WHO) col-
laborating centre and member
of the International Society of
Drug Bulletins (ISDB) (a) —
published an article entitled “The
so called advantages of celecoxib
and rofecoxib: scientificfraud” (1).

The article highlighted
methodological flaws in the
CLASS and VIGOR trials, the
results of which were used to
promote these coxibs. In par-
ticular, it summarised comments
published in the Lancet on the
VIGOR trial and on the cardio-
vascular adverse effects of rofe-
coxib (2). The article raised the
possibility that a selection bias
had been intentionally intro-
duced in the VIGOR trial, min-
imising cardiovascular adverse
effects. It also mentioned that
the US Food and Drug Admin-
istration (FDA) had asked Merck
Sharp & Dohme (MSD), the
company that markets rofecox-
ib, to modity its promotional
material on rofecoxib, which
tended to underestimate these
cardiovascular risks (1).

I n 2002, Butlleti Groc, the bul-

Court case. The Spanisharm
of MSD was unhappy with the
title and contents of this demys-
tityingarticle, which questioned
the position of rofecoxib rela-
tive to other nonsteroidal anti-
inflammatory drugs and dent-
ed the company’s scientific cred-
ibility. MSD demanded that But-
lleti Groc retract the article and
publish a text prepared by the
company. When the editor
refused, MSD took Butlleti Groc
to court. The hearing took place
in Madrid, in January 2004.

MSD lost its lawsuit, and
chose not to appeal. The com-

Translated from Rev Prescrire April 2004; 24 (249): 298-299

A drug company sues an ISDB member bulletin,

pany was also made to pay But-
lleti Groc's legal fees. The judge
rejected MSD’s claims and
upheld the view that the facts
reported in the article were
based on articles published in
the British Medical Journal and
the Lancet (3).

Ttissignificant that Pfizer, the
company that markets cele-
coxib, another drug criticised in
the Butlleti Grocarticle, chose to
remain silent (b)(4,5).

International solidarity.
More than 700 health profes-
sionals in Spain and about 30
other countries signed petitions
in support of Butllet{ Groc. One
noteworthy signatory was
Michael Rawlins, president of
the British National Institute for
Clinical Excellence (NICE). The
co-ordinator of the WHO action
programme on essential drugs,
German Velasquez, declared that
this attack against the informa-
tion bulletin of a WHO collab-
orating centre represented an
indirectattackon WHO itself (4).

ISDB member bulletins,
including Prescrire, also came
out in support of their Spanish
colleagues (c). The ISDB pres-
ident and editor-in-chief of
Drugs & Therapeutics Bulletin,
pointed out that this was not
the first time a pharmaceutical
multinational tried to intimi-
date an independent publica-
tion (6). He also stated that in
2001 the Spanish medicines
agency had warned health care
professionals about the cardio-
vascular risks of rofecoxib, and
that this information was sub-
sequently added to coxib sum-
maries of product characteris-
tics (SPCs) and to patient infor-
mationleaflets. And herecalled
that the European Medicines

Evaluation Agency had since
asked MSD to provide their
entire evaluation file on rofe-
coxib.

Graham Dukes, editor-in-
chief of the International Journal
of Risk and Safety in Medicine, con-
sidered that the Butilet/ Grocarti-
cle was entirely in keeping with
theavailable data. He alsonoted
that, in terms of efficacy, safety
and price, these drugs represent
astepinthe wrongdirection (7).

A distasteful but instruc-
tive court case. Drug compa-
nies must realise that it is not
in their long-term interests to
attempt to suppress criticism by
taking legal action: sooner or
later this conduct, which is
unworthy of proper scientific
debate, undermines theirimage.

The international journals
that publish clinical trial reports
must assume their responsibil-
ity. Their credibility depends on
the demands they place on
authors, and their method-
ological and editorial rigour,
notably with regard to conflicts
of interest. And as the share of
medical research funded by the
private sector increases, these
publications must redouble their
vigilance.

Once again, this case illus-
trates the dangers of leaving
information on drugs solely in
the hands of private companies
with obvious vested interests.
National and international med-
icines agencies have a major
role to play, as it is they who
decide the level of evidence
required for marketing autho-
risation. They must not only be
fair, but must also be seen to be
fair, by ensuring a maximum
of transparency for the public
and health care professionals.

MSD recently sued an independent drug bulletin over an article criticising the clinical evaluation of rofecoxib (Vioxx°®). In
a resounding victory for independent information sources, the judge ruled against MSD.

The Madrid judgement is a
victory for independent infor-
mation sources, and especially
ISDB member publications.
Independence is not an end in
itself, but rather a necessary
condition for identifying true
therapeutic advance, unhin-
dered by commercial interests.

©Prescrire International

a- The International Society of Drug Bul-
letins (ISDB) is an international network
of more than 80 drug information bulletins
independent of the pharmaceutical indus-
try and intended for physicians, pharma-
cists or patients. La revue Prescrire is a
founding member of ISDB. For further
information see the ISDB website, at
http://www.isdbweb.org

b- For a brief history of a proven case of
manipulation (in the CLASS trial), see:
“Celecoxib and the CLASS trial” Prescrire
Int 2002; 11 (62): 190-191.

¢- Another Spanish-language ISDB mem-
ber bulletin - Boletin AIS-COIME, published
in Nicaragua - came under the same pres-
sure as Butlleti Groc (ref. 8).

Selected references from Prescrire’s
document watch.

1- “Las supuestas ventajas de celecox-
ib y rofecoxib: fraude cientifico” Butl-
leti Groc 2002; 15 (4): 13-15.

2- Boers M “Seminal pharmaceutical
trials: maintaining masking in analy-
sis” Lancet 2002; 360: 100-101.
3-PrimeraInstanciaN.37 Madrid “Sen-
tencia 00009/2004. Procedimiento:
Juicio verbal 965/2002 JDO“: 22 Jan-
uary 2004: 3 pages.

4- Gibson L “Drug company sues Span-
ishbulletin overfraud claim” BMJ2004;
328: 188.

5- Bosch X “Spanish editor sued over
rofecoxiballegations” Lancet 2004; 363:
298.

6- Collier J “To whom it may concern”
Letter to Professor Joan-Ramon
Laporte, 3 December 2003: 2 pages.
7-Dukes G “Lettre au Pr Joan-Ramon
Laporte” 12 January 2004: 1 page.

8- Montero J “Lettre au Dr Marchand
B, coordinador AIS Nicaragua“ Merck
Sharp & Dohme, Central America, 10
April 2003.

PRESCRIRE INTERNATIONAL JUNE 2004/voLumE 13 N° 71 @ 117
Downloaded from english.prescrire.org on 30/04/2026
Copyright(c)Prescrire. For personal use only.




